onsdag 20 februari 2013

”Ingen tror på mig”


Vi kan stolt presentera en gästskribent och äkta tigermamma. Tack för krönikan från verkligheten!
"Hon är ung och vacker, kanske bara 20 år gammal. Inuti är hon trasig och full av ångest. De är många här på fängelset. Jag har blivit som en mamma för flera av dessa unga flickor som förtvivlat söker efter trygghet, kärlek och förståelse. Idag berättar hon om övergreppen som barn. Det var många år av sexuella övergrepp och misshandel i hemmet. När hon till sist vågade berätta på skolan kallades hennes föräldrar på möte och informerades om vad flickan berättat. När hon kom hem från skolan den dagen, dagen då föräldrarna fått veta, bröt helvetet ut. Hon blev misshandlad som aldrig förr och tystades för resten av sin barndom. Idag lever hon som uteliggare. Hon dämpar sin ständiga ångest och självmordstankar med sitt alkoholmissbruk. Hennes ärr på handleder och armar vittnar om att hon åtskilliga gånger skurit sig själv. Hon berättar att man på fängelset erbjudit henne hjälp med terapi. Idag har hon träffat terapeuten igen. Hon är arg, frustrerad och ledsen. ”Ingen tror på mig” utbrister hon. Det var ingen som trodde henne som barn och nu tror inte heller terapeuten på hennes berättelse.
Jag känner igen frustrationen, ångesten och maktlösheten. När man inte blir trodd. För många av de unga flickorna här är jag en hjälte. Jag är mamman som lyssnade och trodde på mitt barn. Som gick under jorden för att skydda min pojke från vidare övergrepp, när samhället vägrade lyssna och svek. Här innanför murarna är jag en hjälte. Utanför är jag en grov brottsling som har hindrat mitt barn från att träffa sin pappa.
Min son började berätta om övergreppen då han var sex år gammal, en ålder som annars präglades av Batman och spindelmannen. Han träffade BUP vid ett flertal tillfällen. Barnpsykologen informerade socialtjänsten att han med största sannolikhet blivit utsatt för övergrepp av pappan. Socialen däremot ansåg att det omöjligt kunde ha skett några övergrepp då pappan ju bevisligen kunde visa känslor. Utredaren sa bestämt att en förövare inte kan visa varma känslor!
I Tingsrätten vittnade BUP om att barnet måste skyddas. Socialen ansåg att både boende och vårdnad borde gå över till pappan då mamman vägrat lämna ut barnet för oskyddat umgänge. Tingsrätten dom – boende och vårdnad till pappan!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar